کشف مولکولی که می تواند علت بروز عوارض را در دیابت نوع 2 توضیح دهد

27 مارس 2018 - در یک تحقیق جدید، مولکولی شناسایی شده است که می تواند بسیاری از عوارض ناشی از دیابت نوع 2 را سبب شود. دانشمندان می گویند: مولکول متیل گلایوکسال(MG) می تواند در کمک به تاخیر و یا حتی جلوگیری از عوارض مرتبط با دیابت بسیار مهم باشد.
MG  یک محصول جانبی سلولی است که به تولید سایر مولکول هایی که می توانند پروتئین،  DNA و سلول های چربی را تغییر دهند، کمک می کند.این فرایند به طور کلی مانع از عملکرد صحیح مولکول ها می شود و می تواند باعث ایجاد عوارضی مانند سکته مغزی و حملات قلبی شود.
هنگامی که محققان دانشگاه هیدلبرگ آلمان، آنزیمی را که MG را در مگس های سرکه تخریب می کند، از بین بردند، مولکولهای MG در بدن مگس سرکه انباشته شده و مگسهای سرکه به انسولین مقاوم شدند (مقاومت به انسولین عامل پیش بینی کننده ی دیابت نوع 2 است).
مگس ها همچنین در طول زمان چاق شده و سطح قند خون آنها افزایش یافت، این وضعیت نشان می دهد که تعادل در مقدار MG، در کنار کنترل خوب قند خون در جلوگیری از دیابت نوع 2 و همچنین عوارض مرتبط با آن مهم است.
محققان گفتند: ما در اینجا نشان دادیم در حیواناتی با متيل گلیوکسال افزایش یافته، جنبه های اصلی دیابت نوع 2، یعنی: مقاومت به انسولین، چاقی و هایپرگلیسمی ظاهر می شود، بنابراین افزایش MG می تواند یکی از علل اصلی دیابت نوع 2 باشد و این نشان می دهد که باید در مورد علل مولکولی افزایشMG ، مطالعه ی بیشتری انجام شود.
محققان قبلا معتقد بودند که چاقی و دیابت نوع 2 باعث افزایش فعالیت MG می شود، اما یافته های منتشر شده در مجله ی Cell Metabolism نشان می دهد که عدم تعادل MG بدون دخالت این عوامل رخ می دهد.
فیزیولوژی کلی مگس سرکه با انسان متفاوت است و یافته های این مطالعه الزاما در مورد انسان قابل اعمال نیست.
محققان هم اکنون تمرکز خود را بر روی درک اینکه چرا افراد مبتلا به دیابت که دارای کنترل قند خون خوبی هستند، هنوز هم به عوارض دیابت مبتلا می شوند و اهمیت عامل MG در بروز این عوارض، معطوف کرده اند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/mar/molecule-discovery-could-explain-why-complications-occur-in-type-2-diabetes-97611186.html